Sunday, 17 June 2012

Susu Dumex

Bercakap pasal susu ni, sejak aina kene tinggal dengan pengasuh memang pilihan pertama untuk susu alternatif (formula) adalah Dumex. Mula-mula bagi dia minum susu ni ok je tak ada alahan. Sampai la umur dia sekarang (9 bulan) masih dengan susu Dumex. Susu badan bagi jugak la tapi sekarang ni macam dah nak kurang sikit tu yang banyakkan dengan susu dumex + nestum. Masa mula-mula bagi just nak try je aku guna susu Dumex Dulac Langkah 1 pastu continue dgn langkah 2 after umur dia 6 bulan. Campur-campur jugak dengan susu badan......

diamieza83.blogspot.com



Alhamdulillah, setakat hari ni tak de la susah nak buang air besar.... muntah-muntah pun tak ada....senang la sebab tak payah tukar susu. Apa yang paling syok nyer adalah susu ni murah. Bukan nk bagi dia makan susu murah tapi dah dia memang ok dengan dumex tak salah kan? Ada jugak suara-suara sumbang yang sibuk dok tanya " takkan bagi anak minum susu murah? nanti otak tak berkembang"....hmmm, yela tuuu......xpe, asalkan aku tak pinjam duit korang dan tak menyusahkan korang dah la kan. Anak aku minum susu murah ke mahal ke, pakai pampers murah ke mahal ke aku yang tanggung bukan korang pun...
Ok, persetankan dengan orang-orang yang berfikiran 'kolot' macam tu. Genap je usia aina 7 bulan dia dah mula jinak-jinak makan bubur nasi. Mula-mula masakkan bubur tu lembik la... blender sampai hancusss + carrot + kentang + ayam.... susah jugak nak bukak mulut....

Pastu try  letak garam sikit, minyak 1 sudu (mcm yg nurse pesan)....letak bayam... dan sekarang dia nak makan dah..laju je bukak mulut..Alhamdulillah......So, susu formula kurang la sikit tapi susu badan masih keep going on.....Bagi jugak dia makan biskut ni, yang perisa oren memang dia tak nak la....makan yang perisa pisang je tapi skrg dah kurang sebab ye la dah boleh makan benda lain dah.....cuma kekacang je yang masih belum bagi......makanan yang lebut-lembut je la dulu kan...... Aku bagi aina minum susu + nestum baru dia kenyang sikit. Ni la nestumnya......Alhamdulillah tak ada masalah penghadaman...heheheh

7 comments:

  1. ala..ada org tnye saya..ank minum susu apa?
    saya jwb la.."dumex"
    dng intonasi ala2 berlagak dia kata "dumex je?"
    huhuhuhu..
    jengah saya di http://jnjikita.blogspot.com/2012/07/susu-formula-murah-mahal-i-dont-mind.html

    ReplyDelete
  2. BATAMTODAY.COM, Batam - Kementerian Industri Primer Selandia Baru (MPI) menyatakan, susu formula merek Dumex yang diproduksi Fonterra tidak mengandung bakteri Clostridium botulinum seperti yang disangkakan sebelumnya.

    Pertanyataan itu diumumkan pada Rabu kemarin, setelah menerima hasil uji laboratorium yang menyatakan bahwa bakteri yang ditemukan dalam protein konsentrat whey (Whey Protein Concentrate/WPC) 80 yang diproduksi oleh Fonterra bukanlah Clostridium botulinum.

    "Organisme telah dikonfirmasi sebagai sporogenes Clostridium dan oleh karena itu tidak mampu menghasilkan racun penyebab botulisme," kata kementerian dalam pernyataan tertulis.

    MPI juga menyatakan tidak dikenal adanya isu keamanan pangan terkait dengan sporogenes Clostridium, meskipun pada tingkat tinggi strain tertentu dapat berhubungan dengan pembusukan makanan.

    "Ketika MPI menerima informasi dari Fonterra pada tanggal 2 Agustus bahwa telah terdeteksi mengandung Clostridium botulinum dalam beberapa produknya, saya langsung melakukan pencegahan untuk melindungi konsumen baik di sini maupun di luar negeri," kata Scott Gallacher, Direktur Jenderal Penindakan.

    MPI menugaskan untuk memvalidasi hasil laporan awal Fonterra. Sebanyak 195 tes menggunakan berbagai teknologi telah dilakukan di laboratorium Selandia Baru dan di Amerika Serikat. 

    "Kami berusaha melakukan pengujian tambahan di laboratorium lokal maupun internasional untuk mendapatkan hasil yang paling kuat yang kita bisa kita lakukan. Para ilmuwan menggunakan berbagai metode, dan menyatakan semuanya negatif untuk Clostridium botulinum," kata Gallacher.

    Sehari sebelumnya, Biro Pengawasan Teknis dan Kualitas Shanghai, Cina, telah memverifikasi 14 batch produk Dumex yang di-recall, menyimpulkan hasil tes yang sama.

    Juru bicara Biro Pengawasan Kualitas, Shen Weimin, mengatakan, sampel produk yang dicurigai telah dikirim ke otoritas eksperimental untuk pengujian. Setelah semua batch produk Dumex yang dicurigai diuji selama 15 - 20 hari, tidak terdeteksi botulinum dan toksin botulinum. (*)

    Editor: Dodo

    ReplyDelete
  3. Rupanya dulu hanya isu yg membuat membuat kita risau utk mengkonsumsi susu dumex, sekarang sudah jelas n kami akan lebih yakin bahwa susu dumex ada berkualita n bermutu.. apalagi ada lucky draw di tgl 29 sept 2013

    ReplyDelete
  4. Rupanya dulu hanya isu yg membuat membuat kita risau utk mengkonsumsi susu dumex, sekarang sudah jelas n kami akan lebih yakin bahwa susu dumex ada berkualita n bermutu.. apalagi ada lucky draw di tgl 29 sept 2013

    ReplyDelete